Muhammed talar

Vilka lärdomar ska vi ta av publiceringen av Muhammedbilderna och reaktionerna på den?
Jag tycker att vi behöver belysa situationen i Sverige för människor med muslimsk bakgrund? Varför ingår inte muslimerna i minoritetspolitiken? Om muslimer skulle göra det, skulle det kunna innebära en förbättrad status i vårt samhälle? Vilka åtgärder mot diskriminering behövs?
Vi behöver också se över situationen vad gäller hets mot folkgrupp? Jag ser med oro på urholkningen av vår lag om hets mot folkgrupp och den ökande toleransen för hets mot alla de grupper som ska skyddas enligt lagen.

Kommentarer
Postat av: Densamme!

Nämen! Har du någonsin varit med på lektionerna i svenska? Ett FRÅGETECKEN sätter man ut efter en FRÅGA. När du skriver "Jag tycker att vi behöver belysa situationen i Sverige för människor med muslimsk bakgrund?" så undrar jag bara vilket av alternativen som ska tillämpas:
- du vet inte vad du tycker och egentligen menar "Tycker jag att vi behöver belysa situationen i Sverige för människor med muslimsk bakgrund?"
ELLER
- du har missat svensklektionerna i skolan och vet inte hur man hanterar skiljetecken i svenska språket.

Hmmm... "Vi behöver också se över situationen vad gäller hets mot folkgrupp?" Antagligen inte, eftersom du ställer saken i fråga! :-)

Ha det bra, fortsätt med ditt röstfiske och ditt... "politikerande"! *suck* Tänk om ni hade några till av Gustaf Fridolins kaliber, då skulle man kunna respektera er som parti!

2006-02-04 @ 09:46:16
Postat av: kristina

Hej!
Bra att du tar upp ämnet till diskussion.
Ta gärna en titt i min blogg för att läsa den insikt man kan dra. http://kristinas.webblogg.se/
jag tar bl a upp:
- en process (om religionsfrihet) är nödvändig
- jag tror inte att vi kan starta den
- lärdom om varandras olikheter och förståelse om reaktionerna
- att vi måste föra en dialog här tillsammans med människor med muslimsk och kristen bakgrund (som båda har ett ursprung från mellanöstern) vilka blir en ingång till processen.

För övrigt tror jag inte på muslimerna i minoritetspolitiken, det är inte där problemet ligger. Vi behöver istället skapa en dialog och genom kunskap om de olika samhällena förstå varandras utgångspunkt (om vi talar om bilderna).

Kom gärna in på min blogg och ställ motfrågor.
trevlig helg!
//Kristina

Postat av: kristina

OBS!!
jag måste bara nämna att det sista uttalandet kräver en annan diskussion än det jag referar till. Jag talade om skillnaden mellan våra grundvärderingar, inte om bilderna konkret. Jag har inte sett bilderna och vet inte hur kränkande de är. Ev skulle inte bilderna lagligen få publicerats om de avspeglade en skyddad grupp. Men som sagt det kan jag inte uttala mig om.

//Kristina

2006-02-06 @ 00:20:15
URL: http://kristinas.webblogg.se/
Postat av: Jonas Norén

Re: Densamme!
Lyckan över att ha hittat Ruwaidas blogg grumlas snabbt av ditt inlägg. Här har man sett fram emot intressanta diskussioner mellan henne och medborgare för eller emot hennes politik och detta är det du har att komma med? I en så allvarlig debatt som Muhammed karikatyrerna dessutom. Man blir ju lite lätt bedrövad!

2006-02-06 @ 22:21:24
Postat av: kristina

Kommer in här en sista gång.
Jag har efter flertal diskussioner kommit fram till frågan: Vad kan jag göra?
Jag tror på en lokal lösning, och har ett inlägg på min blogg om det. En ganska enkel egentligen.

Tack för mig!

2006-02-07 @ 00:06:37
URL: http://kristinas.webblogg.se/
Postat av: ZJ

Jonas!

Om en politiker inte kan skriva vad hon menar, hur kan vi då lita på att hon menar det vi tror att hon skriver?

Slarvig svenska duger säkert i grundskolan, men inte på en blogg hos någon som så gärna VILL framstå som seriös!

2006-02-20 @ 09:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback