Dialog

...är alltid att föredra. Men ibland går dialogen vägs ände. Muhammedbilderna måste ses i ljuset av i vilket syfte bilderna publicerades och hur man kopierade den antisemitiska karikatyrtraditionen, hur muslimerna behandlas i Danmark och hur den danska regeringen förhöll sig till bilderna, samt statsministerns vägran att möta ambassadörer från muslimska länder.

Konsumentbojkott är en bra påverkansmöjlighet. Även om det aldrig är bra med total isolering av länder. Och det är alldrig acceptabelt med hot och våld. Jag ser med bestörtning nyheterna från Gaza som jag har svårt att begripa, förutom att de är en sorts ologisk reaktion på den hopplösa situationen.

Det förvånar mig att så många liberaler motsätter sig bojkott med argumentet "vad har det danska folket med Jyllands-Posten att göra". Då har de inte följt de danska förhållandena. Och de har inte heller förstått att demokratin och marknaden kräver aktiva medborgare och konsumenter.


Bojkotten framgångsrik!

20:59 meddelar TT att bojkotten mot danska företag gett resultat. Jyllands-Posten ber om ursäkt. Det var en snabb och effektiv bojkott. Men som sagt var - pengar talar. Utebliven export till Mellanöstern gör att danska jobb försvinner. Och det vinner ingen regering något val på.

Tänk om de som talar om våldsanvändning (som jag alltid är emot) skulle kunna inse att det mest effektiva vapnet i dagens värld är vår egen plånbok. Företagen och ekonomin är beroende i dagens globaliserade värld av konsumenterna över hela jordklotet. Kan man bara mobilisera människor för en sak, så kan man påverka.

Det går att påverka!

Det går att påverka!
Det går att mobilisera!
Det visar den påbörjade bojkotten mot danska företag.
Pengar talar.
Tänk på det när du handlar.
.

www.ipk2005.blogger.com

Nu har integrationspolitiska kommittéen startat sin blogg. Titta in på den och diskutera med ledamöterna.
P.S: Kansliet har valt blogger och inte webblogg. Dåligt val....

Supernanny!

Det är inte ofta som jag tilltalas av kristdemokraternas förslag. Men idéen om supernannies är lysande. Om den nu är praktiskt genomförbar. Vem ska bestämma vem som får hjälp och hur mycket. Går det att hitta en form, där de föräldrar som känner att de behöver hjälp kan få det i hemmet, så stöder jag gärna förslaget.

Reagera mot Säpos uttalande!

Gå in och gör din röst hörd på denna länk:

http://www.centrummotrasism.nu/Default.aspx?id=2356


Har du idéer om hur man kan motverka islamofobi?

Jag anser att det är dessa sex områden som man måste arbeta med:
I. Synliggöra islamofobi och islamofobiska handlingar
II. Försvara rättssäkerheten i "kriget mot terrorismen"
III. Se över bilden och kunskapen om islam och muslimer
IV. Förbättra möjligheten för muslimska föreningar att delta i samhället och beslutsfattande
V. Åtgärder för att minska diskriminering
VI. Mobilisera människor med muslimsk bakgrund att delta i samhället
Har du idéer?



Imorgon...

debatterar jag Åke Green-domen i riksdagen med Thomas Bodström. Vi får alltid läsa svaren på våra frågor till minstrarna dagen innan interpellationsdebatten. Vi får dock inte avslöja svaren innan debatten. Men så mycket kan jag säga - jag är inte nöjd.

Valet i Palestina

kan följas på Palestinagruppernas blogg, http://pgs.blogg.se/


Med kollektivtrafik

menar jag t-bana och buss.

Vårt andra möte...

...var idag, och vi ska ha en blogg som ledamöterna ska skriva på. Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera.

(Jag är mp:s representant i integrationspolitiska kommittéen som startade i december 2005)


Trängselskatten...

Jag åker kollektivt för att undvika skatten. Hur gör du?

Mest glad är jag över alla människor som tack vare den minskade trängseln har fått en förbättrad arbetsmiljö.

Äntligen

När jag flyttade till Stockholm för 15 år sedan, så var Stockholm en otroligt vacker stad. De senaste åren har Stockholms skönhet förtagits av trafiken som tagit över stans miljö.

Nu har vi fått vårt vackra Stockholm tillbaka.

Tack för det, trängselskatten (som jag är stolt över att ha förhandlat fram).

Sluta blunda för islamofobin!

Vad ska vi acceptera innan vi vaknar och säger ifrån. Läs min artikel i Arbetaren. http://www.arbetaren.se/2005/51/debatt.html

En kommentar



V-kongress

Jag måste erkänna att jag inte orkar följa vänsterns kongress på TV. Fast man egentligen borde. Men jag håller mig uppdaterad med Niklas Svenssons blogg.
För svensk politik skulls hoppas jag att deras beslut blir mindre gråa och mera gröna. Men sannolikt är det inte. V-trenden har varit tydlig. Mer och mer betongpolitik och fler och fler ofinansierade förslag.

Migrationsverket ... igen!

KENNETH LEWIS, Ordförande i Advokater utan Gränser har helt rätt idag i dagens DN. Någon annan än Migrationsverket bör utse asylsökandes ombud.
Dessutom bör det finnas en kvalitetssäkring av de som kan ställa upp som ombud.
Jag har mött fall där ombud - både i frågor om asyl och anhörighetsinvandring - har bidragit till det blir avslag. Ombuden har inte gjort sitt arbete utan fått bra betalt fastän de gett felaktiga råd eller helt enkelt inte har arbetat tillräckligt. Ingen kontrollerar ombudens insatser. Och man har ingen möjlighet att få en ny prövning om avslaget har berott på att ombudet inte har fullgjort sitt arbete eller gett felaktiga råd.


Fel av AFA!

AFA skriver på sin hemsida att de nu kampanjar mot enskilda handläggare. Kampanjen "fortsätter nu kring de enskilda ansvariga tills de väljer att avgå eller avskedas och deras beslut rivs upp", heter det.

Jag har hårt kritiserat Migrationsverket och för (mp) krävt chefens avgång. Men det är fel av AFA att kampanja mot enskilda anställda. Ansvaret ligger hos chefen och även i den förda politiken. Vi har lagt flera förslag för att Migrationsverket ska visa respekt för människor i sitt arbete..

Det finns ett gott syfte, men AFA använder helt fel metod när man kampanjar mot enskilda anställda.


Tre önskningar för 2006

Jag vill ha fred på jorden, en mer rättvis värld och krafttag mot växthuseffekten. Ska jag önska tre mer konkreta saker så blir det
1. Att den tillfälliga asyllagen gör att de allra flesta gömda flyktingarna får stanna,
2. Att trängselförsöket i Stockholm lyckas och att det blir ett ja i folkomröstningen,
3. Att både medborgare, media och politiker tar krafttag mot både strukturell diskrimineirng och alla former av hatbrott
Ett Gott 2006 önskar jag er!