Varma tankar till alla Egalia-besökare

Idag vill jag skicka många varma tankar till alla unga som mötts av beskedet att Egalia inte kommer att få finnas kvar. Egalia, RFSL:s fritidshäng med 2 500 besök årligen, är en unik mötesplats för hbt-ungdomar.  Egalia räddar liv. Den här gruppen unga behöver en plats där de kan blomma ut och kan utveckla sin identitet, då de ofta mår sämre än andra unga.

 I våras delade jag ut Grön fond, Miljöpartiets pris, till Egalia. Grön fond delas ut till organisationer som gjort en insats socialt eller ekologiskt: pengarna kommer från borgarrådslönen, jag tar ut halva lönen själv.

 Egalia kunde på så sätt överleva över sommaren och jag hoppades då att Stockholm stad med socialborgarrådet Ulf Kristersson (M) i spetsen skulle inse hur viktig Egalias verksamhet är. Men tyvärr tar inte staden ansvar för detta viktiga arbete.  Var ska alla Egalias unga ta vägen nu?

 Egalia har drivits av RFSL Stockholm sedan 2007 och har finansierat som ett Allmänna arvsfonden-projekt, som avslutades september 2009. Stockholms stads socialförvaltning beslutade i juni att finansiera verksamheten det sista kvartalet 2009, men verksamheten står nu ofinansierad sedan Organisations- och föreningsutskottets fattade beslut den 17 december. 

 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback