Tänk om om EBO!

Sänkt ersättning för eget boende för asylsökande har bidragit till trångboddhet. Att sänka ersättningen ännu mer är inte en lösning utan kommer bara skapa problem.

Utredaren Sören Häggroth lyfter i
DN ett förslag som jag har drivit: Erbjud bra lägenheter.

Helst på rimligt avstånd från orter där asylsökande har släkt eller vänner anser jag.

Det behövs inga studier för att veta vad som krävs för att få asylsökande att i stor utsträckning bosätta sig där det finns bra boende och arbete.  Det som krävs är god information, en bra dialog och vettiga alternativ.

Slitna flyktingförläggningar undviker man om man har släkt eller vänner! Men bra boende vill man väldigt gärna ha men helst på rimligt avstånd från de man känner. Det har jag fått höra av många asylsökande.

Hoppas migrationsminister Billström också lyssnar!

Kommentarer
Postat av: b m nilsson

Hej.Tycker att det är ett jättebra förslag att 100000 asylsökande per år skall bosätta sig där det finns bostäder o jobb, men det blir ju inte i SVERIGE FÖR OM NI I MILJÖ PARTIET INTE HAR UPPFATTAT SÅ HAR VI EN LÅGKONJUKTUR MED FLERA 100000 UPPSAGDA ,en enorm bostads brist mm.Varför inte ta det lungt ett par år med massinvandringen o amnestier tills Sverige återhämtat sig . MVH B M NILSSON

2009-02-25 @ 08:28:28
Postat av: Margit Marjomaa

Finns knappt några bostäder kvar för uthyrning, vare sig för etniska svenskar, asylsökande eller annan kategori. Möjligen i glesbygden i övre Norrland. I Pajala kommer att behövas gruvarbetare. Kanske finns där outhyrda bostäder men det duger väl inte med äldre bostäder i en glesbygdskommun. Orealistiskt att tro sig kunna erbjuda en "fin" bostad i attraktiva områden till asylsökande och flyktingar.

2009-02-25 @ 11:55:20
Postat av: ZJ

"Inom rimligt avstånd"? Varför då inte i samma kommun, dvs cementera samma ruttna politik som har fått Sverige att gå under?



Någon gång hade jag en viss förhoppning att MP - trots sin muppframtoning - stod för förnyelse... Men ack vad jag har bedragit mig!

2009-02-28 @ 22:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback