Modern och fungerande Stockholmstrafik!

Den trafikpolitiska diskussionen är central i Stockholmsregionen. Miljöministern har lanserat begreppet ”miljöbilism” för sin trafikpolitiska linje: Föreställningen att man kan bygga motorvägar och öka den totala bilismen i regionen utan att detta får konsekvenser för miljö och trängsel. Miljö- och trafikborgarrådet i Stockholm hävdar att det är Förbifart Stockholm som ska minska trängseln på våra vägar i staden. Det strider helt mot trafikplanerarnas bedömning av konsekvenserna av att motorvägen.


Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand, trafikutskottets Karin Svensson-Smith, jag och min kollega Raymond Wigg i landstinget har idag
presenterat en rapport med en grundlig genomgång av vad som måste göras för att skapa en trivsam, attraktiv och modern region med ett fungerande och miljövänligt trafiksystem.


Jag kommer framöver redovisa Miljöpartiets program för en modern och fungerande trafik i Stockholmsregionen på bloggen!


Kommentarer
Postat av: Bosse

Jag skriver under på det mesta i er trafikpolitiska linje. Men - det ni säger om förbifarten och allianspartierna gäller också i högsta grad er samarbetspartner S. Varför vågar ni inte stå upp för Er sak och kritisera både miljöministern och S ?

S är dessutom motståndare till all el-driven kollektivtrafik på gatorna i innerstaden där miljön är som sämst.

Det är för mig omöjligt att rösta på ett parti som samarbetar med betong-s. Av partitaktiska skäl röstade ni ju t.o.m. ner en motion av kd i SLL om utredning av spårvägstrafik på 4-an 2005.



Men det är bra att ni vågade stå för er själva och rösta med alliansen när det gäller spårväg City - som ju faktiskt var ert eget förslag, men som inte kunde genomföras så länge ni hade makten tillsammans med s.



Nu är det bara att hoppas på att miljöpartiet kan vara lika självständigt om s+v+mp vinner valet.

I så fall kanske jag vågar rösta på er år 2016.

2009-11-03 @ 12:41:34
Postat av: Bosse

Valet 2014 menar jag givetvis !

2009-11-03 @ 12:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback