Hej Stockholmare!

Du som Stockholmare står inför ett viktigt val. Ska Stockholm få en fungerande infrastruktur eller ska Stockholm slösa minst 48 Miljarder kronor på en 6- filig  motorvägstunnel, som innebär att trängselskatten under minst 30 års tid ska gå till Förbifart Stockholm och andra vägar, istället för att satsa på nödvändiga nya nord-sydliga kollektivtrafikförbindelser.

Vi i Miljöpartiet har presenterat en rapport för en fungerande infrastruktur i Stockholm. Tillsammans med mina kollegor, gruppledare Emilia Hagberg och riksdagskandidaten Åsa Romson har jag beskrivit vilken
ny kollektivtrafik pengarna till motorvägen skulle kunna bygga. Gustav Fridolin och flertalet gröna riksdagskandidater har igår skrivit om varför "Städerna inte längre kan byggas för bilar".  Den moderatledda regeringen presenterade sin syn den sex-filiga motorvägen i måndags på DN-debatt. Den innehåller en rad sakfel som jag och mina kollegor Karin Svensson Smith och Raymond Wigg kommenterar på dn.se.

Miljöpartiet i Stockholm stad har tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet kommit överens om hörnstenarna i en budget för Stockholm. Det är en budget som Stockholm behöver med en satsning på barn och unga, med en klimatomställning som skapar nya jobb och med ett socialt ansvarstagande för människor.

Stockholms infrastruktur diskuteras på olika nivåer (i olika kommuner, i landstinget och på riks). Vi är överens om mycket, exempelvis har Carin Jämtin, Ann-Margrete Livh och jag skrivit om hur godstrafiken kan utvecklas i Stockholm. Men vi är tre olika partier som inte är överens om allt.

I media och i sociala medier hänvisas i synnerhet denna vecka flitigt till en debattartikel med vad som kallas ”ultimativa krav” som skrevs innan ett rödgrönt samarbete inleddes på riks eller i Stockholm. Sedan rödgröna diskussioner inleddes har jag som oppositionsborgarråd i varje intervju eller debatt varit tydlig med att jag inte förhandlar i media. Det står jag fast vid.

Jag kommer dock alltid göra min röst hörd, i sak, för de frågor som vi Gröna arbetar för.

Med vänliga hälsningar,

Yvonne Ruwaida

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback