ROT och RUT!

De rödgröna vill utveckla ROT att omfatta flerbostadshus. Det är bra. Dagens ROT missgynnar de som bor i hyresrätt.

De rödgröna vill avskaffa RUT.
Kanske kan dock nya former för avdrag diskuteras i framtiden, Mona Sahlin har nämnt pensionärerna, Mikael Damberg barnfamiljerna. Det är mindre bra att vi rödgröna inte är tydliga med vad vi vill. Dagens RUT behöver förändras.

Vi Gröna har alltid velat sänka skatten för tjänster. Vi är kritiska mot att den moderatledda alliansen tog bort den lägre arbetsgivaravgiften för småföretag! Det är inte bra för företagande och entreprenörskap.

Vi Gröna har drivit och fått igenom sänkt arbetsgivargift och högre grundavdrag mot högre miljö- och klimatskatter inom ramen för den gröna skatteväxlingen.

Vi har höjt skatten på det som är dåligt – miljöförstöring - och sänkt skatten på det som är bra – arbete.  Det är politik för mindre miljöförstöring och för fler jobb!

Varför kan vi rödgröna inte arbeta för att RUT ska utvecklas. Mitt förslag är :

·         Avskaffa dagens RUT och sänk skatten för de mest arbetsintensiva tjänsterna.

·         Det ska inte vara ett avdrag utan antingen sänkt arbetsgivaravgift eller moms.

·         Det ska inte ha samma snäva och därmed orättvisa gränser. Självklart ska i denna tjänstesektor friskvård (såsom  massage, träning mm) och dataservice kunna ingå, inte enbart städning eller renovering i människors hem.

Klyftorna i Sverige har ökat och det är ett direkt resultat av en orättvis skattepolitik som förs av den moderatledda alliansen. ROT och RUT behöver enligt min mening justeras, inte avskaffas.
  Det finns mycket att tjäna på att fler människor konsumerar mer tjänster.  Och att konsumera tjänster istället för prylar är klimatsmart!


Kommentarer
Postat av: maria

Tyvärr kan detta med RUT-avdraget vara en deal-breaker för mig och många andra. Mp är ju ett parti som förespråkar andra värden än materialism. Det är vad RUT-avdraget skapar. Jag skulle kunna gå ned i tid och sköta städning etc själv. Istället jobbar jag (mer än) heltid på mitt engagerande jobb och betalar för städhjälp - vilket gör att personer som annars kanske skulle stå utanför arbetsmarknaden får chans att försörja sig. Och alltihop ger ett nettotillskott till statskassan - dvs det tas inga pengar från vård, omsorg eller fattiga för att finansiera det. Varför är det fel?

Tyvärr vågar inte jag tro på att Mp får ihop en annan lösning med S och V. Så för min och min familjs livskvalitet måste det kanske bli en röst på Alliansen...

2010-03-03 @ 21:19:08
Postat av: Staffan Schartner

Yvonne har helt rätt i grundfrågan. Dubbelbeskattningen av tjänster för privatpersoner är samhällsskadlig eftersom den dränerar arbetsmarknaden på instegsjobb för dem som har svårast att hitta sin plats samtidigt som alla vi med "normala" inkomster tvingas avstå från att köpa den hjälp som skulle göra livet enklare att leva.

"ROT" och "RUT" är byråkratiska specialregler som borde ersättas av "grön skatteväxling" eller samma regler som gäller för företags köp av tjänster.

Maria har rätt i att det är svårt att ha förtroende för att oppositionen inte kommer att försvåra för en massa människor som idag lever på att utföra "RUT"-jobb eller som använder dem för sitt livspussel. Enda chansen är att se till att miljöpartiet blir starkt nog att skaffa sig utrymme för sin egen politik!

2010-03-03 @ 23:52:07
Postat av: Pierre Ringborg

http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.751305-hushallsnara-tjanster-het-potatis-infor-valet. Jag vet inte om denna länk går att klicka på men varför finns det inte RÅDSLAG inom dettra partiet som blivit alltmer centralstyrt MILJÖPARTIET. Det skiljer sig i kommunerna och ni kan inte sitta och trampa på oss"på bystan" som ni gör i Stockholm där ni har allt utom kanske hyresrätter och grömområden

2010-03-04 @ 11:04:02
Postat av: Mikael Björk Blomqvist

När det gäller RUT så måste jag säga att det betytt mycket för mig och min familj, min mamma är i dag sjukpensionerad och hennes partner är under långa perioder bortrest i sitt jobb. Hon har två småbarn o ta hand om och orkar oftast inte med att sköta hela hushållet. På grund av RUT avdraget har hon kunnat ha möjlighet till att få avlastning hemma på ett sätt hon aldrig kunnat få innan då det skulle vara alldeles för dyrt. Dena avlastningen har betytt att hon orkar mer och är gladare.



Jag är besviken på att miljöpartiet (mitt parti) att man gått med på att ta bort systemet som jag vet kommer innebära en ökad belastning hos min familj.



Dessutom kan verkligen inte se skillnaden varför ROT skall vara ok men inte RUT?

För mig som inte äger mitt boende så blir det ännu konstigare om man bara avskaffar RUT men inte ROT då jag inte kan nyttja några skattesubventioner för att förbättra min och mina käras livskvalitet. I sådan fall borde man avskaffa alla subentioner och i stället sänka skatten för alla.

2010-03-08 @ 12:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback