Studio Ett


Jag fick frågan om man ska tvinga vissa grupper till en jämställdhetskurs för att de tillhör vissa grupper. Amerikanare skulle inte behöva någon kurs. Afrikaner en viss, och folk från Latinamerika en annan. Det vore rastänkande.

Journalistens fråga framgick inte av inslaget.


Jag tror att våld mot kvinnor är ett problem som finns hos alla - svenskar som invandrare. Och jag tror på möten och dialog.


Vad är saker man kan göra?
Jag har själv tagit upp att föräldrar kan behöva stöd i hur föräldrarskap i Sverige ser ut. Och jag tror att det är viktigt att motverka diskriminering och utanförskap.



För mycket utrymme för SD!

Alla ska ta debatten. Det bir för mycket utrymme. Något jag tror Sverige kommer att ångra...

Norra Stationsområdet

borde bli en klimatneutral stadsdel. Eller åtminstone en stadsdel som är dubbelt så miljövänlig som Hammarby Sjöstad. 

Igår sa Ulla Hamilton i ABC att hon håller med mig. Men varför har borgarna då tagit bort miljökraven vid nybyggnationer (miljökrav som svenska byggmästarföreningen håller med om). Det är inte färre miljökrav utan fler som behövs. Miljökraven måste ställas vid markanvisningarna. Upp till bevis Hamilton.



Mycket skola...

idag intervjuades jag av ABC om betygen som införs i skolan. De kallas omdömen, men är åndå betyg. Det värsta är ordningsbetygen som kommer att stämpla elever och som diskriminerar alla de med koncentrationssvårigheter. 

Hur kan man tro att betyg i ordning skapar ordning?

Idag besökte jag Kungsholmens Gymnasium. Mötet med eleverna var kul och intressant. Diskussionen kom att handla om allt från rösträtt, bistånd till jämställdhet. Elevernas frågor visade att 18-årsgränsen för rösträtt är förlegad. Den rösträttsgränsen innebär i praktiken att många är 21 år när de röstar för första gången.



57% färre besökare på Moderna Muséet...

och jag kan lova att bland de som inte längre besöker Moderna Muséer är många barnfamiljer, ensamstående föräldrar och förortsbor. Tänk om kulturministern! Eller är det finansministern som bestämmer?! I dagens samhälle behöver vi fler tillgängliga oaser med kultur, inte färre. Och tillgänglighet och kostnad hänger ihop...

En allians med problem!

Som en gammal budgetförhandlare måste jag säga att alliansen verkar ha problem. Jag kan se framför mig hur Anders Borg och Fredrik Reinfeldt i förhandlingarna förra gången sa: Jobben först. Vi kan inte infria alla partiers vallöften utan måste prioritera jobben. (Sedan tror inte jag att jobbavdraget skapar fler jobb)
Jobbabdraget blev större än tänkt tror jag för att få alla partier nöjda.
Och nu är (kd) och (fp) missnöjda med sina dåliga opinionssiffror och har legat på. Det märks på resultatet av denna budgetförhandling. Andera Borg har inte lyckats få partierna att hålla igen. Och resultatet kommer att bli en höjd ränta. Var så säker. (Hemskt för alla med små utrymmen att klara räntehöjningar) 
Jag kan se Anders Borg sova oroligt efter budgetförhandlingarnas resultat.


Handla klimatsmart

Gå in på länken nedan som heter www.rattattveta.nu så får du information om klimatsmarta produkter du kan handla.

GLAD PÅSK!

Läs Almega Sabuni (uppmaning från en bloggare)


I senaste numret av näringslivsorganisationen Almegas tidning finns det ett stort reportage om Al-Azhar-skolan. Av det framgår att det inte "göms undan något när besökare kommer", att rektorn som nu polisanmält Sabuni har gått den svenska statliga rektorsutbildningen etc. Kanske ett ex borde översändas till integrationsministern.

Stockholmarna

agerar nu själva efter mer än 40 dagars dålig luft (partikelnivån har varit högre än gränsvärdena i 45 dagar). Borgarna stoppade kampanjen som skulle få Stockholmarna att undvika dubbdäcken. Men de blir nu informerade av unga och gamla Stockholmare som har tröttnat på partikelnivån. Härligt med denna typ av aktivism. Men bedrövligt med borgarnas bristande miljöpolitik...

Alla dessa studiebesök...

22800-69
Igår besökte jag Hammarby Sjöstad tillsammans med miljöpartiets fullmäktigegrupp i Stadshuset. Idag besökte jag tillsammans med mina kollegor från (s) och (v) en av Stockholms nedskärningsdrabbade verksamheter - brandförsvaret. Och imorgon ska jag med några kollegor - bl.a. riksdagsledamot Mats Pertoft - besöka Al-Azhar skolan i Bromma.
Studiebesöken blir många, men är oerhört givande.

Al-Azhar skolan i Bromma

Innan valet så pratade jag med Nyamko Sabuni, då riksdagsledamot (fp) idag integrationsminister. Vi pratade om muslimska skolor. Jag tyckte att hon skulle besöka bl.a. Al-Azhar skolan i Bromma. Meningslöst sa Sabuni till mig. De gömmer säkert undan allt när besökare kommer.
Läser idag om Sabunis skrift där hon anklagar rektorn för att inte ha anmält en "misstänkt" könsstympning. En lärare var uppgiftslämnare, en lärare som till Sabuni sagt att denna gjort en polisanmälan. Denna polisanmälan finns inte. 
Frågan jag ställer mig är om integratiionsministern besökt skolan vars rektor hon skrivit en skrift om?
Likheterna med förtalen av föräldrarna till de apatiska barnen är slående.
Den typ av moderna myter som sprids är jättefarliga.