Mer om barn!

Nu kommer barnläkare med nya råd: för att förhindra spädbarnsdöd så ska man inte sova med barnen efter en månads ålder, napp är också bra för barnen. Anledningen till att man inte ska sova med barnen är att det blir för varmt.

Varför ger man då inte rådet att sänka inomhustemperaturen och att inte för varma filtar? Jag tror att barnen mår bäst av att sova med föräldrarna. Naturligtvis så måste föräldrar ta ansvar och inte röka eller dricka.

Idag startar jag en ny blogg....

med gröna kommentarer från EU-nämnden. Där kan du hitta kommentarer från mig och mina kollegor, Gustav Fridolin, Ulf Holm och Leif Björnlod.


Hur länge ska barn ha blöja?

De flesta har det idag tills de är tre. Blöjorna blir bara torrare och bekvämare och vissa barn har blöja vid fyra års ålder.

När min son var blöjfri vid två års ålder efter sommarlovet, då ville hans dagis att han skulle ha blöja på dagis. Han är yngst i sin grupp och ingen annan i hans grupp (de äldsta är tre) hade slutat med blöja. Jag vägrade.

Naturligtvis tog det någon vecka innan min son hade lärt sig rutinerna på dagis och alltid hann till toaletten i tid. Men efter en månad gick det suveränt.

Ju tidigare man kan sluta med blöja desto mer pengar kan man spara. I de flesta andra länder blir barnen blöjfria tidigare än i Sverige. Skjuter föräldrar upp blöjavvänjningen av bekvämlighet? Vill man göra Libero och Pampers rikare? Eller är gratis blöjor på dagis anledningen till att incitamentet att sluta med blöja tidigt minskar?

Barnet måste sluta med blöja någon gång. Och jag tror faktiskt att det är enklare om man gör det innan trotsåldern börjar.

Du kan skriva under uppropet

mot rasism och intolerans.

På lördag arrangerar initiativtagarna till uppropet en manifestation mot rasism och intolerans på Medborgarplatsen i Stockholm 12.00-12.30.

Välkommen!



SD-sajten stoppas!

Internethotellet tar bort SD:s sajt med Muhammedbilderna efter kontakt med Säpo. Lysande agerat av Säpo, UD och Internethotellet.

Sverige kan därmed bli en motbild mot det danska exemplet.

Tycker att vår utrikesminister i denna fråga har vuxit och visat handlingskraft.

Idag publiceras ett upprop

mot Muhammedbilderna.

Vinn 15.000 på en bra idé!

Kolla in Ekoprisets blogg. Du kan vinna ett stipendium om du har eller vill genomföra en bra idé.

För oss som reser kollektivt i Stockholm

- en god nyhet från SL. Nu ska biljetten kosta 20 kr oavsett hur långt man åker. Det är inte nolltaxa, som är min vision, men en klar förbättring mot dagens system.

Intressant artikel

i SvD om en dansk-pakistansk nyhetsuppläsare.

Reaktionerna i den muslimska världen

bara fortsätter. Jag har dessa dagar funderat mycket över orsakerna och de är många.

Bilden vi får via media är ingen rättvis bild över reaktionerna hos människor, utan befäster bara en stereotyp bild av muslimen. Skulle de som använde våld vid "Göteborgskravallerna" vara en bild av svensken? Knappast!

Vilka är det som demonstrerar? Inte alla. Många är troende muslimer, men även andra reagerar. Vissa är lika mycket huliganer som bara reagerar, andra reagerar över förtrycket som man upplever båda av de egna regimerna, men också av västvärlden i synnerhet genom kriget mot terrorism. Jag tror att andra vill delta i manifestationerna då de vill vara delaktiga i en protest som är "lyckad" (bojkotten) och medial. Hur ofta kan man i den muslimska världen känna att man har makt?

Och varför ställer så få sig frågan varför muslimer i Danmark vände sig till den muslimska världen om hjälp.

Muhammed talar

Vilka lärdomar ska vi ta av publiceringen av Muhammedbilderna och reaktionerna på den?
Jag tycker att vi behöver belysa situationen i Sverige för människor med muslimsk bakgrund? Varför ingår inte muslimerna i minoritetspolitiken? Om muslimer skulle göra det, skulle det kunna innebära en förbättrad status i vårt samhälle? Vilka åtgärder mot diskriminering behövs?
Vi behöver också se över situationen vad gäller hets mot folkgrupp? Jag ser med oro på urholkningen av vår lag om hets mot folkgrupp och den ökande toleransen för hets mot alla de grupper som ska skyddas enligt lagen.

Statsministerns frågestund...

var idag. Jag närvarade och fick ställa den sista frågan. Nämligen om hur vi i Sverige ska arbeta för att motverka hets mot folkgrupp. Jag anser att hets har ökat och även toleransen för hets. Den tv-sända frågestunden är faktiskt mer spännande nu än den var tidigare, även om man sällan får så mycket svar.


Skillnaden mellan blogger och webblogg!

Jag fick frågan vad som är skillnaden mellan blogger och webblogg. Det är två olika "hotell" där man kan ha en blog. Jag har prövat båda och anser själv att webblogg är bättre. Vad tycker ni andra?

Muhammedbilderna - en provokation

Läs min artikel på Aftonbladet och läs debatten på bloggen.