Audi visar vägen!

På verkstaden vid Järva Krog har man infört 6-timmars arbetsdag för mekanikerna med bibehållen lön. 

Effektiviteten har ökat med 12%. Mekanikerna är väldigt nöjda - mer fritid, kortare arbetstid, friskare arbetsmiljö och slipper dessutom rusningstrafik. Audi blir en attraktiv arbetsgivare och har tjänat pengar. Kunderna har fått kortare kötider och bättre öppettider. 

WINWIN för alla. De anställda, arbetsgivaren, kunderna och samhället!

För bra för att vara sant!

VivaVille (www.vivaville.se) har byggt en affärsidé med runt 300 butiker, restauranger och event  i Stockholms innerstad som erbjuder minst 10% rabatt om man är medlem. 

Folk tycker att det låter för bra för att vara sant. Men det stämmer! 

Och det finns ett gott syfte med affärsidén - att hålla innerstaden levande och att vara en motkraft till de stora kedjorna och de gigantiska köpcentren.

Idag besökte jag tillsammans med riksdagsledamot Per Bolund, gruppledare Emilia Hagberg och vår kanslichef Conny Wahlström VivaVille. Stockholms handelskammare borde göra detsamma.

Tänk om SL kunde stötta handeln i innerstaden genom att erbjuda gratis kollektivtrafik helger.

Samla matavfallet i stan...

och gör biogas av råvaran som matresterna faktiskt är. (Mp) har ett mål att samla in 70%. Majoriteten vill bara samla in 14%. Vi kan producera fordonsbränsle lokalt och klimatvänligt istället för att betala Fortum miljoner för att de tar emot matresterna. Varför fega!


Malm litar på källor!

När folkpartisten Fredrik Malm läser på en blogg med rubriken - ansiktsburka - så litar han på deras uppgifter. Gahrton och jag skulle ha varit i Köpenhamn förra lördagen. Jag kan informera att jag befann mig i Stockholm hela dagen och Gahrton på Brasilien. Bättre källor förväntar jag mig av en riksdagsledamot! 

 


Symboliskt magplask...

när nya finansborgarrådet Sten Nordin skulle inviga Stockholms nya hemsida. Hemsidan kollapsade, precis som den moderatledda majoritetens politik i Stockholm.

1. Stockholm minskar sitt klimat- och miljöarbeta när andra huvudstäder satsar.
2. Bostadspolitiken håller på att kollapsa, hyresrätten hotas och jag tror att byggandet kommer att avstanna i år.
3. Skolan och förskolan får mindre pengar för att det är viktigare att sänka skatten några ören för alla än att satsa på vår framtid, våra barn och tonåringr.