Trängselskatten...
Mest glad är jag över alla människor som tack vare den minskade trängseln har fått en förbättrad arbetsmiljö.
Jag har tillräckligt bra minne för att minnas en viss Yvonne Ruwaida som valsade runt i pressen för att ha åkt "kollektivtrafik" (läs: taxi!) för hela 275 000 kr av skattebetalarnas pengar.
Undras om det är samma sorts "kollektivtrafik" som gäller nu?
Visst, jag skulle också vilja åka kommunalt. Men jag väntar än på att få förklarat för mig hur man hanterar heltidsarbete, restid enkel väg på ca 1 timme (kommunalt - med bil var det ca 20-30 min), samt lämning och hämtning i skolan/fritis 3,7 km hemifrån - UTAN bil... Den som förklarar ekvationen för mig får min röst i valet, oavsett om det är en MP-are, M-are, ND-are eller SAP-are.
Kanske är Riksdagen något att sikta på till hösten? Lär vara bra lön, man slipper trängselskatt med sin stinkestånka, man kan jobba hemma en del (hihi!) - och arbetsbelastningen lär mest bestå av att läsa meningslösa papper, skriva meningslösa papper och sitta i plenisalen tillsammans med andra som tror att någon annan tror att de kan bestämma något... när besluten i själva verkat redan har fattats i helt andra fora... ;-)
På tal om trängselskatt... Det säga att välfyllda pendeltågsvagnar och SL-bussar är veritabla smitthärdar. Och att luften i T-banan är sämre än på Hornsgatan i rusnings-"trafik", dvs när alla bara står och spyr avgaser. Borde man inte i folkhälsans namn införa en trängselskatt på allmänna kommunikationsmedel? De stackare som åker kommunalt vill ju också ha en bra miljö - eller är det bara yrkesförarna vi värnar om med våra skatter?
Ja, en trängselskatt inom kollektivtrafiken kanske vore nåt, att stå hoppackade som boskap i en tunnelbanevagn är minst lika trångt som att sitta och krypköra på infartslederna. Men det är klart, det vet väl inte Yvonne nånting om, hennes definition av "kollektivtrafik" skiljer sig ju något från vår andras.