Apropå arbetsliv...

så berättade min partikollega Anders Erkéus denna historia efter veckans arbetstidsseminarium. Den har ett tänkvärt budskap:

En fiskare sitter på stranden en solig eftermiddag och tittar ut över havet.     Då kommer en rationaliseringskonsult  förbi.   – Hej min fiskare varför sitter du här?   Jag har tagit upp min fångst för i dag, tagit vad jag behöver, och lämnat resten till marknaden.  –  Men gode fiskare, kan du inte ta upp mera fisk så att du kan sälja mera och bli effektivare och rikare?   - -– Nja, jag tar upp så mycket som min båt och min utrustning förmår.   – Men du kan låna pengar, köpa en större båt, och sedan kan du ta upp mycket mer fisk, sälja mycket mer till marknaden och samtidigt betala av på ditt lån och på sätt bli mycket rikare.     – Jo, men varför skulle jag vilja det?    – Ja till sist kan du bli så rik att du får råd att låta andra göra större delen av ditt jobb, och du själv kan ägna dej åt sådant som du verkligen vill göra.     – Som att sitta i solen och titta ut över havet?  – Just det, till exempel. – Tack för tipset, sa fiskaren. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback