Hur ska lärare vara...

min egen personliga erfarenhet är att jag lärde mig mest av de som såg oss elever som deltagande ansvarstagande individer. Jag har haft alla möjliga lärare, tyska skolans Herr Genscher som krävde disciplin och den fantastiskt inspirerande läraren S-A Björse som gav oss frihet under ansvar. Och gissa vem jag lärde mig mest av - både mätt i kunskap och i erfarenhet för livet. 

Det som gör mig ledsen är att valfriheten för skolor att ha elevstyre försvinner. Här kommer en röst från en elevstyrd skola i Stockholm:

hej jag har gått där i två år och den var den bästa skolan någonsin. Den har många elever och alla trivs man kan inte bara stänga skolan. jag tycker att man borde prata med elverna om det här. jag är väldigt besviken



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback