Böter för nedskräpning...

var en av frågorna som miljöpartisterna i Stockholms Stads fullmäktige diskuterade igår kväll. Intressant att Mikael Söderlund tror att böter för nedskräpning skullle fungera. Helt orealistiskt anser jag. Den idén kommer nog aldrig bli verklighet trots den av trafikborgarrådet initierade genomlysningen av ordningsstadgan. Undrar hur han kommer att ta tag i grundproblemet: den ökande mängden förpackningar. Kanske ska man arbeta för att införa kommunala avgifter på förpackningar. Och kanske ska borgarna ändra inställning till påverkansarbete - att arbeta för att få Stockholmarna att ändra inställning till nedskräpning är något som ingår i kommunens kärnverksamhet.

Debatten om den osynliga nedskräpningen - partiklarna i luften - har fått ny fart efter en rapport. Bra att denna fråga diskuteras. Men det är dags för politik.

Idag är de flesta på mitt kansli i Bryssel för att knyta kontakter och ha ett utbyte med sakkunniga i den gröna gruppen i EU-parlamentet. Många kommunala frågor - upphandling är en sådan - styrs av EU-regler. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan nån annan än ni existera p.g.a politisk korrekthet? Drömmare, utopister...Min släkt slogs mot kommunister i nästan 40 år, jag har själv varit som FN-slusk i Gaza o sett en kvinna bli stenad till döds, jag sköt i luften men ingen brydde sig. Förklara!!!!!

2007-05-04 @ 22:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback