Minska partiklarna i Stockholmsluften nu!
Tre enkla förslag som ger resultat och som kan införas utan utredningar och tidsfördröj:
- Inför trängselavgift på Essingeleden.
- Dubbel parkeringsavgift för dubbdäck.
- Inget undantag från trängselavgiften för miljöbilar med dubbdäck.
Heder åt kungen!
Slottet släckte ner ikväll mellan åtta och nio för kilmatet. Varför kunde inte det moderatledda styret i Stockholm vara med på initiativet?
Dags för våldsfri zon i Stockholm!
Det finns inget så förhatligt som att människor blir nerslagna oprovocerat. Och det är ingen provokation att vara kvinna, invandrare eller homo. Det oprovocerade våldet måste få ett slut. Och för det krävs politisk vilja, en ny medborgaranda och mindre alkohol och droger. Men jag är redo utmaningen! Är du?
Nya tider och nya regler för arbetskraftsinvandring och asyl!
Äntligen får även människor utanför EU söka jobb i Sverige. Vi drev igenom arbetskraftsinvandringen med de nya EU-länderna vilket Göran Persson inte ville.
Dessutom ska man i framtiden som asylsökande kunna byta spår och stanna om har arbete. Bra!
Finansministerns förvåning förvånande...
Både Borg och Reinfeldt kunde ha lyssnat på mig i finansdebatten. Jag berättade att EU inte tillåter att man sänker arbetsgivaravgiften för servicesektorn. Men inte lyssnar man på EU-kritiker.
Stockholm -
måste vara en stad där alla oavsett om man är rik eller fattig har råd att bo och leva!
Stockholm till salu - på rea!
Stockholmsmoderaterna vill inte att Stockholmarna ska ha makten över Bromma flygplats eller över utvecklingen i Hjulsta och Husby. Man ger bort makten till företag som vill tjäna pengar. Man subventionerar flyget och stora bolag genom att sälja ut Stockholms tillgångar.
Det är ett sådant hemskt förakt för demokrati och delaktighet och en sådan naiv tilltro till att marknaden fixar allt.
Det var ingen bra dag idag!
Debatt debatt och mer debatt...
Igår var jag och Carin Jämtin på TV8 och diskuterade både Förbifart Stockholm och Bromma, i morse var det Bromma på TV4 och ikväll var det kommunfullmäktige med debatt om främst Bromma. Det är bra för demokratin med mycket debatt. Det är mindre bra med 30-åriga avtal utan uppsägningsklausul. Men när vi anklagade Stockholmsmoderaterna för bristande demokrati så blev de så arga. Lika arga blev de när vi anklagade Söderlund för att lägga ner mer energi på att mota klotter än på att stoppa kvinnovåld. Sådan kritik vill man inte höra. Men om man nu känner sig så trygg med sina beslut varför blir man då så arg?
Nej. Kritik måste man tåla i majoritet.
Ja till närpolischeferna i Stockholm...
som vill stoppa spritkranarna efter tre på natten i en debattartikel i dagens Brännpunkt. Lyssnar socialborgarrådet när det är polisen som går så långt att de deltar i debatten eller kommer han slå dövörat till?
Stockholm behöver mer genomtänkt politik, inte fler uspel om skyskrapor!
Ytterligare en skyskrapa förelås för Stockholm. Nu är det centerpartiet som vill protestera mot vårt vackra Stockholm genom en miljövänlig skyskrapa. Miljötekniken i all ära, men istället för skysprapeutspel skulle jag vilja se att man förordade att Stockholm ska ha en ny översiktsplan som kan diskuteras demokratiskt bland Stockholmarna. Med en översiktsplan diskuterar man hur stockholm ska hänga ihop med kommunikationer, gröna kilar och rekreationsområden, bostäder, skolor, förskolor, kontor och affärer mm. Den diskussionen vill man inte ha. Varför inte?
Det får du fråga Mikael Söderlund.
Bostadscirkus i Stockholm!
Det kanske låter roligt men det är det inte. Borgarnas utförsäljningar leder till att det förekommer mutor och felaktig information från bostadsrättsforeningar (som har ombildningskonsulter som tjänar pengar på själva ombildningen) till hyresgäster för att förmå hyresgästerna att säga ja till ombildning. Det är inte acceptabelt. Frågan är vad borgarna tänker göra för att stävja detta om de överhuvudtaget är intresserade av det.
(s) och (fp) sitter i samma båt!
Luciano Astudillo (s) äcklas på sin blogg över folkpartiets tonläge om invandrare. Jag äcklas över både (fp):s och (s):s tonläge.Hans eget parti är måhända bättre men båda partier fiskar i grumligt vatten och pratar om invandrare som problem.
Våld föder våld!
Var det någon som trodde att en total blockad och en totalt omänsklig situation på de ockuperade områdena är ett skydd för Israels befolkning? De som har den uppfattningen har väldigt dålig människokännedom. Desperationen som föds ur att leva i eller se omänskligt lidande är inget som man ska bortse ifrån eller underskatta. Det är ofattbart att världen har kunnat åse lidandet i Gaza och på Västbanken som bara förvärras utan att se till att skapa en förändring. Och det är tragiskt att inte fler röster i Israel har agerat och sagt stopp. Men det betraktas som landsförräderi att kritisera och ifrågasätta ockupatonspolitiken.
Är det inte dags att skrota blockader, vapen och ockupation och bygga verklig fred och säkerhet för alla i Mellanöstern.
2,4% av bilparken är miljöbilar!
Det är 2007 års siffror. Inte ens majoriteten av bilköpen är miljöbilar, enbart 30%. Så än har vi långt att gå för att ställa om bilparken.
Och då pratar borgarna om att ta bort miljöbilsundantaget...
Och man pratar inte alls om att minska trafiken.
Och då pratar borgarna om att ta bort miljöbilsundantaget...
Och man pratar inte alls om att minska trafiken.
Och Johannes svarar Anders om Bromma och jag håller med!
Skavsta/Nyköping är förvisso inte lika tätortsnära som Bromma men ändå tätortsnära med allt vad det innebär med inflygningar över bostadsområden etc.
Istället för att flytta flygexpansionen från Bromma till Nyköping bör man flytta flygexpansionen till tåget. Eller hur?
Per om torsk!
Per frågar mig på bloggen:
Tror du på fullt allvar att någon offentlig förvaltning har haft råd med torsk på den här sidan av senaste milleniumskiftet?
Mitt svar:
Ja de verkar råd. Vi har begärt in förteckningar på all fisk som staden har köpt 2007. Och mycket torsk blir det.
Anders kommenterar Bromma!
När man planerar all form av verksamhet, från skola till fabrik och sjukhus bedömer man också möjligheten att expandera verksamheten. Hur tänker man sig framtida expansion av Bromma?
Det finns alternativ i Nyköping. Varför inte bygga ut med snabba tåg och modern miljöpolicy.
Där finns massor av utrymme och expansions möjligheter för minst 50 år fram i tiden.
Att satsa på Bromma känns som en knepig satsning.
Det finns alternativ i Nyköping. Varför inte bygga ut med snabba tåg och modern miljöpolicy.
Där finns massor av utrymme och expansions möjligheter för minst 50 år fram i tiden.
Att satsa på Bromma känns som en knepig satsning.
Öka framkomligheten för människor inte bilar!
Mikael Söderlund tror att spårvagn tar plats från bilarna.
Sätt 1000 människor i bilar och du får 750 bilar som tar mycket plats!
Sätt 1000 määinsor i bussar och du får 8 bussar som tar plats!
Sätt 1000 människor i spårvagn och du får 2 spårvagnar som tar minst plats av dessa tre trafiksätt!
Stockholm behöver mer spårbunden trafik inte mindre.
Polisen hotar oskyldiga!
Tunnelbanepolisen säger att man ska stänga t-banan i Rinkeby, Tensta och Hjulsta om inte vandalism och hoten slutar. Varför bestraffar man 60.000 invånare och alla som jobbar i området - varav de flesta är beroende av kollektivtrafik. Det är olyckligt och olämpligt. Det är kollektivbestraffning som vi känner igen från totalitära stater. Det är inte lösningen på problemen med vandalism och hot. Det kan snarare skapa fler problem.
(m)+(fp)+(kd) sviker Stockholmarna
och vill ge bort makten över Bromma flygplats (ett område lika stort som Östermalm) till staten. Inte bara att man subventionerar klimatvidirgt flyg. Det är omodernt med en flygplats i staden. Och man låser Stockholmarna i 30 år vid ett avtal som inte ställer tydliga och uppföljningsbara miljökrav på flyget utan som tillåter en ökning av flygtrafiken med 23%.
Det har inte Stockholm eller klimatet råd med.
Och varken bullret eller avgaserna från både flygplats och flygplan hör hemma i en tätbebyggd storstad!
Vi demonsterade utanför Stadshuset innan fullmäktige i går. Bra demonstration!