Minska partiklarna i Stockholmsluften nu!
- Inför trängselavgift på Essingeleden.
- Dubbel parkeringsavgift för dubbdäck.
- Inget undantag från trängselavgiften för miljöbilar med dubbdäck.
I Sverige kör vi på Brasiliansk etanol. Svenska SEKAB har dessutom planer på att odla upp 400.000 ha av Tanzanias mark för sockerrörsetanol - en enorm monokultur motsvarande hela Södermanlands yta.
Mp kallar vi som kör på brasiliansk etanol för "miljöbilar". Bränslet fås genom odling av sockrerör i Brasilien som sedan bränns till etanol, skickas till brasiliansk hamn, lastas på dieseldrivna tankfartyg, skeppas över Atlanten till Sverige, omlastas på dieseldrivna tankbilar och körs runt till landets mackar för att brännas upp i våra törstiga förbränningsmotorer, där den största delen av energin går förlorad som värme. Etanolbilarna får sedan gratis parkering, slipper trängselskatt och får lägre förmånsvärde trots att de tar lika stor plats (minst), förbrukar lika mycket energi (minst), bullrar lika mycket, skapar lika stora olycksrisker, drar upp lika mycket skadliga partiklar från däck, bromsar och vägbana, kräver lika stora resurser att tillverka samt kräver samma väginvestreingar som andra bilar. De bilister som köper en etanolbil får dessutom 10.000 kr i bonus från regeringen.
Den som köper cykel får 0 kr.
Sls etanolbussar har dömts ut av miljöförvaltningen p.g.a. för högt buller, även biogasbussarna avger ett mycket irriterande buller. De är också stora energislukare
Men närmiljön bryr sig inte mp om, bara man häller brasiliansk etanol i tankarna är det miljövänligt.
Se www.tbus.org.uk för info om världens miljövänligaste buss som finns i 350 städer i ca 40.000 ex. men i Sverige i bara tre (!) ex. Men - varför bry sig. i mp:s Stockholm har vi ju redan miljöbussar??????
WWF har f.ö. kommit fram till att det t.o.m. kan vara klimatsmartare att köra på el från fossila källor än på ?förnyelsebara? bränslen. (Se T&E Bulletin april 2008 sid tre sp. 4)
Nu kanske Du säger att mp är för el-drift. Då blir min fråga: Varför röstade ni tillsammans med s ner en kd-motion om spårvägsdrift på den bullrade stomlinje 4, norra Europas mest belastade busslinje ?
Tvärbanan ? Jovisst, men det är i innerstaden som miljöproblemen är störst.
Kom igen ! Släpp den ofruktsamma alliansen med betongpartiet s som sedan 60 år är benhårda motståndare till miljövänlig el-drift på gatorna i innerstaden.
Med vänlig hälsning
Bo L