Det är modernt att satsa på cykel!
Moderaternas Ulla Hamilton gör fel när hon idag försvarar de minskade investeringarna i cykelbanor i Stockholm. Hon hade som nytt trafikborgarråd kunnat säga just något nytt. Men Stockholms moderater verkar ha utvecklat en sorts allergi mot satsningar på cykelbanor. (M) satsar oerhört mycket underhåll av vägar och nya vägar. Trafikkontoret får försöka trolla med de drastiskt bantade investeringarna på Stockholms cykelnät! Från 160 mnkr till 18,5 mnkr per år! Med rätta får hon allianskritik för detta.
Stockholm behöver satsningar på gång- och cykeltrafik. Stockholm behöver satsningar på våra vattenvägar. Och det är i en bra helhetspolitik gång-, cykel-, båt-, bil- och kollektivtrafik som människor kan spara tid och pengar och dessutom på köpet få en bättre hälsa och renare luft!
Alltfler Stockholmare väljer cykeln! Det är modernt! Det är miljövänligt. Det är hälsosamt! Stöd det!!!
Visst är det ett mycket underligt uttalande att påstå att det inte finns utrymme för att minska biltrafiken i Stockholm. Ett minskat utrymme för bilismen är en förutsättning för att cyklismen ska kunna utvecklas. En stad där många cyklar är en stad som de allra flesta tycker om, och naturligtvis en väldigt billig åtgärd för att nå de klimatmål som politiskt har beslutats.
Cyklisterna skulle respekteras betydligt bättre om de höll sig där de skall vara, dvs. INTE på trottoarer, i parker etc. T.ex. inte på Drottninggatan (i Stockholm) där den är ren gågata. Inte heller i Kungsträdgården!
Stå på dig i kritiken om de minskade cykelanslagen, men framförallt satsa på cykelleder på sidogatorna. Låta sidogatorna vara enkelriktade omlått så man slipper trängas med trafik och mycket rödljus på huvudgatorna....
Hur tänker miljöpartiet lösa problemet och idiotin på Götgatspuckeln, där all cykeltrafik söderut ska cykla på en gågata?
Ja, visst finns många goda argument för ordentliga satsningar på Stockholms fotgängare och cyklister, bl. a. eftersom de är så viktiga för att få en storstads trafiksystem att fungera.
Jag håller dock inte med kommentaren från Theodor Adolfsson om han menar att det finns en konflikt mellan cykeltrafiken respektive biltrafikens framkomlighet. Tänker man så gör man ett tankefel menar jag.
Tänk så här istället, vad händer om alla cyklister i närförorter skulle ta bilen till jobbet i innerstaden imorgon? Då blir det många många gånger värre trafik- och parkeringskaos, och farligare att vistas i trafiken.
Om en av alliansens "stora satsningar" på cyklande, som omnämns i artikeln i SvD:
Cykelboxarna är på många ställen helt bortslitna, man ser varken cykelsymbol eller stopplinje längre (i princip alla boxar på Kungsholmen).
Jag mailade trafikkontoret om detta och fick till svar att pengarna för bättringsmålning av cykelboxarna är slut för i år (det var i juni). Hur kan man prioritera på det viset? Hur mycket kostar det att fylla i målade linjer? Korsningarna är farligare nu än innan cykelboxarna målades, nu står bilarna och lastbilarna ofta med framhjulen uppe på övergångsställena (även polisbilar).
En annan obegriplig sak är korsningen vid Tegelbacken, där turister på väg till stadshuset leds in på cykelbanan (en av Stockholms mest trafikerade) och inte kommer därifrån eftersom den är inramad av räcken (öppningen där fotgängare ska gå igenom räcket in på gångbanan ligger flera meter från övergångsstället, åt fel håll). Pinsamt!
Har svårt att tro att de ledande politikerna cyklar...