Mänskliga rättigheter måste alltid gå först!

Frågan om niqab (heltäckande slöja) som diskuterades i Kalla Fakta idag är inte en enkel fråga med svart-vita lösningar. Många tror också felaktigt att kvinnor med niqab inte vill visa ansiktet för barnen. Vilket är helt fel. Jag förstår att frågan om niqab väcker känslor och även rädsla.

Vi politiker måste våga ta obekväma beslut och ta ställning även för sådant vi kanske har svårt för. Lotta Edholm (FP) väljer en bekväm väg – förbjud det vi är oroliga för.

Parallellen till Schweiz grundlagsvidriga beslut att förbjuda minareter är inte svår att dra. Konsekvensen av förbud blir i båda fallen att människor förvägras sina mänskliga rättigheter; religionsfrihet i Schweiz, rätt till utbildning och arbete i Stockholm.

Sveriges modell för kvinnors självbestämmande har gått genom rätt till utbildning och arbete – vem är vi att förvägra det för kvinnor som väljer att bära niqab. Det är förkastligt att säga sig försvara jämställdheten genom att förvägra kvinnor utbildning och jobb. De flesta kvinnor som bär niqab är villiga att kompromissa genom dialog och diskussioner, och många jobb går alldeles utmärkt att utföra med niqab. Mänskliga rättigheter måste alltid gå först i politiska beslut. Jag väljer dialog och demokrati och inte förbud och konfrontation.

Kommentarer
Postat av: Banjo

Se där! Ytterligare ett exempel som kontrasterar Sverigedemokraternas fullständigt absurda verklighetsbeskrivning av obefintlig offentlig diskussion om integration i allmänhet och islam i synnerhet. Banjo skriver idag (inspirerade av DN:s Malin Ullgren) om hur partiets offermentalitet används som munkavel av främlingsfientliga krafter: http://banjo.webblogg.se/2009/december/offermentalitet-i-centrum.html#comment

2009-12-06 @ 21:24:51
URL: http://banjo.webblogg.se/
Postat av: Kerstin Gullbrand

Hej Yvonne.Jag vill först poängtera att jag tror på alla människors lika värde.Men när det gäller frågor som niqab,varför ska den rätten överordnas rätten att kommunicera utan hinder?Min mamma var helt döv och vi kommunicerade med teckenspråk,hon läste på läpparna och våra ansiktsuttryck-det var ett måste.Jag tror inte man måste vara döv för att känna att en person med niqab ställer sig utanför samhället,"ni får anpassa er efter mig,mitt förhållande till Gud är viktigast." Vi har rättigheter men också skyldigheter.Vad är det för fel med att låta religionen vara en privatsak?Jag hörde aldrig i Kalla Fakta att Lotta Edholm uteslöt Alia Khalifa ur undervisningen,det var väl enbart niqaben som inte var tillåten?Det är inte ofta jag håller med en folkpartist,men i detta fall gör jag det.Ok,så då kanske hon vill lämna Sverige för Egypten.Där kränker man de mänskliga rättigheterna hela tiden.Men hon får ju i alla fall bära niqab...Hälsningar Kerstin

2009-12-07 @ 11:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback