Bygg en kollektivtrafikstad!
Denna vinter har visat hur svårt det är att ersätta den spårburna kollektivtrafiken i Stockholm med bussar och bilar. Ett fullsatt tunnelbanetåg ersätter tio kilometers bilkö. Ett pendeltåg ännu mycket mer. Spårtrafiken nyckeln för effektiva transporter i storstaden. Nya spårförbindelser över Saltsjö-Mälarsnittet är mycket effektivare än Förbifart Stockholm för öka tillgängligheten. Därför förordar vi nya spår mellan t.ex. Liljeholmen och Fridhemsplan och från Hammarby sjöstad till Slussen och vidare till Stockholms universitet och spårtrafik till Nacka och Värmdö. Det är viktigt att satsa på fler tvärförbindelser och knyta samman tunnelbanegrenar och pendeltågsstationer på fler ställen.
Den moderatledda majoriteten vill till varje pris bygga Förbifart Stockholm och kastar sig därför in i ett projekt som är ekonomiskt riskfyllt, miljömässigt katastrofalt och som äventyrar framtida kollektivtrafiksatsningar och därmed framkomlighet för flertalet Stockholmare. Det har gått prestige i frågan och besluten har därför inte varit varken eftertänksamma eller förnuftiga. Jag tycker att det är dags att utveckla ett effektivt, miljöanpassat transportsystem för alla stockholmare. Detta kräver mer resurser till spårtrafik, resurser som Förbifart Stockholm till stora delar äter upp. Bygg en kollektivtrafikstad, inte en motorvägsstad!